Zajęcia specjalistyczne

W naszym przedszkolu organizowane są zajęcia specjalistyczne z psychologiem i logopedą w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Dla kogo jest organizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna.
Forma wsparcia kierowana do wszystkich dzieci, niezależnie od tego czy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego czy też nie (§ 2 ust. 1 i ust 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest:
- dobrowolne,
- bezpłatne,
- organizowane na wniosek dyrektora szkoły, wychowawcy grupy przedszkolnej, specjalisty czy poradni psychologiczno-pedagogicznej
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno -pedagogiczną:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Specjalistyczne zajęcia psychologiczne prowadzi Pani: mgr Paulina Łukanowska
We wrześniu psycholog obserwuje wszystkie dzieci w grupie, ich zachowania oraz reakcje na różne sytuacje pojawiające się w kontaktach z innymi. Obserwacja dzieci w grupach odbywa się zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej.
W dalszym etapie dokonywana jest diagnoza indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i odpowiednio do rozpoznanych potrzeb dzieci
Dzieci objęte tą formą pomocy uczestniczą w zajęciach rozwijających kompetencje społeczne oraz zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych.
W ramach udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zajęcia z psychologiem odbywać się będą we wtorki.
Celem pracy psychologa w przedszkolu jest:
1. Obserwacja dzieci w grupach (zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej).
- Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
4. Prowadzenie z dziećmi zajęć stymulujących rozwój.
5. Konsultacje z rodzicami.
Pomocy logopedycznej dzieciom udziela Pani: mgr Patrycja Rusinek
Terapia logopedyczna odbywa się w formie zabawy, jest dostosowana do wieku i możliwości każdego dziecka. Przedszkolaki objęte pomocą, podzielone są na grupy, w zależności od rodzaju występujących trudności artykulacyjnych, wyjątek stanowią dzieci posiadające orzeczenie ( terapia indywidualna). W trakcie zajęć prowadzone są m.in. ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowy, fonacyjny; ćwiczenia artykulacyjne mające na celu wywołanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, a także ćwiczenia poszerzające słownik czynny i bierny.
W ramach udzielania pomocy pedagogiczno - psychologicznej, specjalistyczne zajęcia logopedyczne odbywać się będą w piątki.
Celem pracy logopedy w przedszkolu jest:
- Diagnoza logopedyczna – przeprowadzenie badań przesiewowych, diagnozowanie dzieci pod kątem wad wymowy i zaburzeń mowy; przeprowadzana zawsze na początku roku szkolnego.
- Terapia logopedyczna - objęcie opieką terapeutyczną dzieci, które wymagają wsparcia logopedycznego.
- Profilaktyka logopedyczna - zapobieganie powstawaniu wad wymowy oraz czuwanie nad prawidłowym jej rozwojem.
- Współpraca z rodzicami, specjalistami oraz nauczycielami przedszkola w celu ujednolicenia działań terapeutycznych, poprawy efektywności terapii.