O przedszkolu

Nasze przedszkole zlokalizowane jest przy ulicy Norwida 32a. Siedziba placówki mieści się w dwupiętrowym, wyremontowanym, nowoczesnym budynku. Przedszkole pracuje w godzinach od 6.00 do 16.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
KONCEPCJA PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 18 W PUŁAWACH
PODSTAWA PRAWNA:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2015 r., poz. 1270)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64, 195, 668 i 1010).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016r. poz. 895).
- Statut Miejskiego Przedszkola nr 18 w Puławach.
ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI
Koncepcja została opracowana przez nauczycieli Miejskiego Przedszkola nr 18 w Puławach po konsultacjach z rodzicami na zebraniach grupowych, oraz Radą Rodziców.
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz dotychczasowych ewaluacji nadzoru pedagogicznego. Na tej podstawie określono specyfikę przedszkola oraz wskazano kierunki dalszych działań.
WIZJA
Poprzez wszechstronne działania, niekonwencjonalne metody i formy nauczania i wychowania dążymy do tego, by nasi wychowankowie byli wyposażeni w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą im sprostać wymaganiom stawianym w szkole i dorosłym życiu, by byli otwarci na kontakty z innymi ludźmi, by cechowała je twórcza postawa wobec otaczającego świata. Stosując różnorodne działania chcemy rozbudzić zainteresowania dzieci otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym. Dbając o partnerską współpracę z Rodzicami i respektując ich głos w sprawach dotyczących ich dzieci.
MISJA
- Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Kierujemy się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
- Programy realizowane w przedszkolu dostosowujemy do potrzeb i możliwości dzieci, a działania edukacyjne ukierunkowujemy na wszechstronny rozwój ich osobowości.
- Zapewniamy ciekawie zorganizowane zajęcia w dobrze wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.
- Monitorujemy indywidualny rozwój każdego wychowanka i w zależności od wyników badania prowadzimy zajęcia wspomagające. Kładziemy nacisk zarówno na pracę z dzieckiem z deficytami, jak i z dzieckiem zdolnym.
- Angażujemy rodziców do pracy na rzecz przedszkola, w naszej współpracy uwzględniamy ich potrzeby i oczekiwania- rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
- Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą, tworzą przyjazną atmosferę dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
- Tworzymy zespół ludzi dbających o wysokie kwalifikacje i rozwój zawodowy.
- Dbamy o kształtowanie świadomości zdrowotnej dzieci, nawyków dbania o własne zdrowie, w tym właściwych nawyków żywieniowych, współpracując w tym zakresie z rodzicami.
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
- Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
- Dostosowanie doskonalenia zawodowego do aktualnych potrzeb dzieci.
- Realizacja programów autorskich podczas zajęć dodatkowych.
- Pełne wykorzystanie posiadanej bazy i systematyczne poszerzanie atrakcyjności wyposażenia.
- Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym.
- Stosowanie aktywnych, innowacyjnych metod pracy oraz programów nowatorskich.
- Tworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.
- Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek.
ZASADY PRACY
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
- Zasada indywidualizacji
- Zasada integracji
- Zasada wolności i swobody działania
- Zaspakajanie potrzeb dziecka
- Zasada aktywności
- Organizowania życia społecznego
Nasze przedszkole preferuje pracę indywidualną i w małych zespołach, dlatego też każdy nauczyciel:
- chroni oryginalność myślenia dziecka;
- nie poleca, nie nakazuje, ale proponuje;
- nie wyjaśnia nadmiernie i nie wyręcza;
- daje dziecku szansę na znalezienie własnej drogi dochodzenia do rozwiązania problemu;
- wyzwala pomysłowość dziecka swoją pomysłowością;
- nie ponagla dziecku czas na samodzielne uporanie się z zadaniem
MODEL ABSOLWENTA MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 18 W PUŁAWACH
Absolwent naszego przedszkola posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej:
- zna zasady kulturalnego, zgodnego współżycia i postępowania w grupie rówieśniczej;
- dba o bezpieczeństwo własne i innych, wie jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia;
- akceptuje i propaguje zdrowy styl życia;
- posiada podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym;
- wykazuje potrzebę poszanowania przyrody i ochrony środowiska;
- swobodnie wypowiada się na różne tematy;
- posiada umiejętność wypowiadania się poprzez muzykę małe formy teatralne i sztuki plastyczne;
- jest ciekawy świata, twórczy, kreatywny, aktywny poznawczo, konsekwentny w działaniu, podejmuje się różnorodnych aktywności zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami;
- ma poczucie własnej wartości, wierzy we własne możliwości, potrafi sobie radzić w sytuacjach trudnych;
- jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami;
- nie obawia się występować publicznie, reprezentować grupę, przedszkole;
- dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje;
- posiada umiejętności logicznego myślenia i praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości;
- posiada duży zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia obowiązku szkolnego
- ma ukształtowaną postawę patriotyczną: poczucie tożsamości narodowej i przynależności państwowej.
METODY INNOWACYJNE STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
- Pedagogika Zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
- Metody aktywizujące twórczość dzieci – zabawy z wykorzystaniem stymulacji, dramy, pantomimy, stacji zadaniowych
- Elementy metody „Ruchu Rozwijającego wg Weroniki Sherborne”
- Elementy metody gimnastyki twórczej Rudolfa Labana
- Elementy metody ekspresji ruchowej Carla Orffa
- Elementy metody gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów
- Elementy metody „System edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej”
- Wprowadzenie w świat pisma Ireny Majchrzak
- Edukacja matematyczna według Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
- Elementy metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss – aktywność muzyczno- ruchowa dzieci (elementy)
- Elementy Kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona – gimnastyka mózgu (elementy)
- Metoda twórczego myslenia J. Osborne – „Burza mózgów”
- Zajęcia z wykorzystaniem multimediów wprowadzone w pracy z dziećmi
- Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze
- Bajkoterapia
- Muzykoterapia
- „Świat liczb Willy’ego”- koncepcja wczesnego nauczania matematyki (tworzona przez same dzieci)